Hegemonia Ciortanului

By Matei Dan

As dori sa va povestesc, una dintre intamplarile ciudate, dar uzuale, cu care se confrunta multi pescari pe baltie semi salbatice, balti bune dar care nu sunt furajate. La prima strigare…..o balta care nu este furajata de catre patronat, suna destul de bine.E clar, pestele are un apetit ridicat. Dar toata situatia asta, se poate intoarce impotriva noastra.
De ce ?
Haideti sa o luam cu inceputul.

La recomandarea unor cunostinte, in 2015 am decis sa incercam o balta, cu un potential piscicol interesant, dar care nu era destul de cunoscuta, si cam de obicei balta era goala. Doar cativa localnici, scapau de soarele arzator in weekenduri la umbra copacilor.

Ceea ce m-a atras mai mult a fost faptul ca intelesesem ca este o balta care da randament foarte bun noaptea, pescuitul de noapte fiind prioritar sic el mai interesant din punctul meu de vedere. Impreuna cu bunul meu prieten Solomon Dan, am decis sa facem prima iesire acolo, intr-o dupa amiaza de vineri. Dupa o nadire consistenta de prafuri si seminte, rezultatele nu au intarziat sa apara.
Ciortanii si cteni nu ne-au lasat sa inchidem un ochii toata noaptea. Singura problema a fost ca nu erau capturi capitale, greutatea lor fiind intre 0,5 si 2 kg.

Partida a fost destul de ok, insa am inteles ca trebuie sa umblam “la aparatura” si la nada. Asa ca partidele urmatoare am inceput sa umblam la:

1.momeala.dar sunt cazuri cand nici asa nu merge si atunci intervine....
2.fir de par lung...aspiratie a momelii doar de pestii mai mari. Dar si asta poate da rateuri...si atunci intervine....
3.pe boillies.si daca nici asa....
4.o nada cu o aroma tare...cu sfaturile 1, 2 si 3.si tot incercat diferite arome.

Ajusesem sa dam la porumb fiert, si cu arome de ursuroi uleioase, de nu puteai sa stai langa galeata. Am incercat metoda plantat, spomb, racheta……rar vedeai peste sarit de 2 kilograme. Bilele tari sau solubile…erau déjà o delicatesa pentru ciortanii de 1 kg. Bilele de ficat erau deliciul ciortanilor. Problema am identificat-o in timp, analizand pestele prins, mai ales ctenii. Adica, amurii in special erau malnutriti,: capul mic, corpul lung. Acvaristii, avem o vorba…..se cheama peste ramas in urma. La discusi se vede cel mai bine.

Deci ideea era sa “saturam “ intr-un fel, puietul subnutrit pentru a putea intra pe paturile de nada crapii mai mari. 

Asa ca intr-un weekend, am plecat singur la a 6 sau a 7a partida pe lacul Rezi si am nadit de cu seara circa 20 kg de porumb uscat…..tocmai pentru a produce ciortanului flamand starea de satietate. Nu am bagat lansete in apa, iar dis de dimineata, am plantat peste patul de nada doar cu porumb fermentat in usturoi, dar cantitati mici. Tin sa precizez ca am folosit acealasi monturi, acelasi boabe flotante, dat fiind faptul ca 5, 6 partide nu am reusit sa selectez nimic.Ideea a fost ca de la 8 dimineata pana la 10 dimineata, au intrat 5 pesti, toti intre 4 si 7 kile. 

Eram frapat de frumusetea lor si de capturile frumoase pe care balta le ascundea. Tin sa mentionez ca Dan, in partidele anterioare, luase un crap de 5 kile in multitudinea de ciortani, dandu-ne speranta ca balta ascunde si crapi mai mari.

Dupa ora 10, se observa cu ochiul liber, cum drastic, calitatea pestelui scadea, ajungand usor la bucati de 4 kg…..3 kg……2 kg. Trasaturile nu disparusera nici in timpul zilei , nici in noaptea ulterioara, dar calitatea pestelui da. S-a vazut ca patul de nada de proumb uscat fusese decimat de ciortan iar efectul de satietate disparuse.

Atunci am inteles, ca pe o balta in care puietul este la putere, si mai ales daca este flamand, este greu de facut o selectie. In cazul in care mai exista asa balti in Romania, sper ca experienta noastra sa va ajute pe viitor.




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum abordam o partida de pescuit la crap pe ape curgatoare!

Motor, camera, acţiune, Enjoy!

Nu disperaţi, sunteţi la Săruleşti!